Geloof” (al-iman of ثِقَة إخلاص) betekent in de Arabische taal iets bevestigen en zich daaraan houden. Als je vertrouwen in iemand of iets hebt, voel je je zeker over hun bekwaamheid of goedheid, of je gelooft in de zaken die je wel weet over die persoon of dat iets. Wanneer mensen aan “geloof” denken, denken ze meestal aan een bepaalde godsdienst, bijvoorbeeld het christendom, het boeddhisme of de islam en een sterk religieus of onwankelbaar geloof in iets of in een bepaalde god. Dat geloof wordt meestal gevoed door een overtuiging van de waarheid van bepaalde leerstellingen van de godsdienst, vooral wanneer die niet op de rede is gebaseerd.

Voor de meeste mensen heeft hun geloof te maken met een onvoorwaardelijk geloof dat geen bewijzen of bewijzen behoeft.

Ibn Taymiyyah schrijft:

وَمَعْلُومٌ أَنَّ الْإِيمَانَ هُوَ الْإِقْرَارُ لَا مُجَرَّدُ التَّصْدِيقِ وَالْإِقْرَارُ ضِمْنَ قَوْلِ الْقَلْبِ الَّذِي هُوَ التَّصْدِيقُ وَعَمَلِ الْقَلْبِ الَّذِي هُوَ الِانْقِيَادُ

Het is algemeen bekend dat geloof bevestiging is, niet slechts geloof en bevestiging binnen het gezegde van het hart dat waar is. {Majmu’ Al-Fatawa 7/638}

Wij moeten weten dat geloof voor ons een bevestiging is en niet alleen een geloof. Bevestiging of de daad van het bevestigen of de staat van bevestigd worden, omvat de woorden van het hart, die een verklaring van het bestaan of de waarheid van iets voortbrengen, en voor ons in het bijzonder van het bestaan van Allah. In ons geloof moet de bevestiging zijn, dat de Goddelijke Schepper bestaat en dat Zijn Woorden waar zijn.

Wanneer men geloof heeft, houdt dit voor God in, dat men gelooft in Hem, Zijn Woord en Zijn boodschappers, de engelen en de profeten.

Allah heeft gezegd:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا

O, gij die gelooft, gelooft in Allah en Zijn boodschapper en in het Boek dat Hij Zijn boodschapper heeft geopenbaard en in het Boek dat Hij voordien heeft geopenbaard. Wie ongelovig is aan Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers en de laatste dag, is zeker ver afgedwaald.

Surat An-Nisa 4:136

Allah, toen Hij alles grondvestte met Zijn Woorden (Zijn Spreken), bracht Zijn Stem naar voren door Zijn Adem. En door Zijn Adem gaf Hij de Geest des levens in een stuk klei en vormde de mens. Hoewel de mens niet trouw bleef aan zijn Schepper, bleef deze Goddelijke Maker trouw aan Zijn schepping en bracht Zijn Woord over zodat ze verdere leiding, raad en wijsheid konden krijgen om hun toekomstige leven op te bouwen.

Wij horen vele woorden in de wereld, vele mensen presenteren hun wijsheid over bepaalde zaken. Maar geen van die schrijvers heeft zoveel wijsheid als de Al-Waahid, Al-Haadi Die Zijn Woorden van Leiding aanbiedt aan allen die willen horen. Hij nodigt iedereen uit om dicht bij Hem te komen en om door Hem beschermd te worden.

Hij nodigt iedereen uit om in en door geloof tot Hem te komen. Wij moeten weten dat geloof niet alleen het geloven in het bestaan van Allah is. Er zijn ook mensen die in God geloven maar ook andere goden hebben in wie zij geloven en die zij aanbidden. Op dezelfde wijze zijn er de tegenstanders van God (Iblees, of Satan) die in het bestaan van Allah geloven, zij weten dat Allah bestaat, maar zij hebben geen geloof in Hem.

Allah heeft gezegd:

فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

Toen bogen de engelen zich, allen, behalve Iblees, want hij was hoogmoedig en behoorde tot de ongelovigen.

Surat Sad 38:73

Voor veel mensen is het moeilijk om in het ongeziene te geloven. Het is ook niet geloof om in Allah en het Ongeziene te geloven zonder reden of rationeel bewijs.

“وقال لا تقدر ان ترى وجهي.لان الانسان لا يراني ويعيش.” (خر 33:20 Arabisch)

“En Hij zeide: Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want niemand zal Mij zien, en leven.” (Ex 33:20 KJBPNVv)

Het hebben van zo’n God die niet door de mens gezien kan worden, doet verschillende mensen een andere god kiezen, zoals Christus, of doet hen besluiten dat het onmogelijk is dat er zo’n schepsel zou zijn dat in staat is alles te vormen zonder dat het gezien kan worden. Omdat Hij niet rechtstreeks kan worden waargenomen, betekent niet dat Hij er niet is rondom ons. Het onvermogen om iets rechtstreeks waar te nemen is geen bewijs van het niet-bestaan ervan. Er zijn talrijke natuurverschijnselen in het heelal, zoals donkere materie en donkere energie, waarvan wij het bestaan kennen omdat wij hun tekenen waarnemen, ook al heeft nog nooit iemand ze rechtstreeks gezien.

Anderen die een god willen die gezien kan worden, zeggen dat Jezus God is, en dat er over hem genoeg historisch bewijs is dat hij bestaan heeft, dus God bestaat. Zij beweren dat Jezus geen gewone man kan zijn omdat hij zulke ongelooflijke dingen gedaan heeft en omdat hij zijn leven gegeven heeft om de mensheid te redden; door dat als argument te gebruiken maken zij een grap over Jezus offerande, omdat God niet kan sterven, wat betekent dat in het geval dat Jezus God is, hij zijn dood aan de paal gefaket heeft.

Bij sommigen ontstaat de vraag:

Als de bijbelse God wil dat iedereen in Hem gelooft en mogelijk een reddende relatie met Hem aangaat, waarom lijkt Hij dan – althans voor sommige mensen – afwezig of verborgen te zijn? {Divine Hiddenness: A Sender or Receiver Problem? Goddelijke Verborgenheid: Een Zender of Ontvanger Probleem?}

Mensen vergissen zich, God verstopt zich helemaal niet. Hij is overal om ons heen en in de natuur kunnen we Zijn werken zien. Allah heeft onmiskenbaar bewezen bij Zijn volk te zijn en heeft Zijn boodschappen op verschillende manieren gezonden. Hij gaf Zijn Woorden aan verschillende profeten, die de mensen waarschuwden voor komende zaken en die spraken over de Wensen van de Elohim. Het is waar dat de mens regelmatig aan zijn God moet worden herinnerd en een woord van Hem nodig heeft dat hen eraan herinnert dat zij niet verlaten, noch vergeten zijn. De mensheid moet weten dat zij niet alleen zijn. God spreekt leven tot hen met de woorden die zijn neergeschreven in Zijn Heilige Boeken, maar ook in onze geest. Als wij bereid zijn naar Hem te luisteren, zal Zijn Stem door ons gehoord worden. We hoeven alleen maar te vragen!

“7 اسألوا تعطوا.اطلبوا تجدوا.اقرعوا يفتح لكم. 8 لان كل من يسأل يأخذ.ومن يطلب يجد.ومن يقرع يفتح له.” (مت 7:7-8 Arabisch)

“7. Vraag, en u zal gegeven worden; zoek, en gij zult vinden; klop, en u zal opengedaan worden: 8 Want een ieder, die vraagt, ontvangt; en wie zoekt, vindt; en wie klopt, dien zal opengedaan worden.” (Mt 7:7-8 KJBPNVv)

Ook Jesaja zegt ons de Elohim te zoeken, omdat Hij gevonden kan worden.

“اطلبوا الرب ما دام يوجد ادعوه وهو قريب.” (اش 55:6 Arabisch)

“Zoekt gij Jehovah terwijl Hij gevonden wordt, roept Hem aan terwijl Hij nabij is.” (Jes 55:6)

Wanneer wij bereid zijn Hem te zoeken, zal Hij er zijn om gevonden te worden, maar meer nog, Hij zal bereid zijn ons te verdedigen, een schild te zijn voor hen die tot Hem komen om beschermd te worden.

“(91:5) لا تخشى من خوف الليل ولا من سهم يطير في النهار .” (مز 91:4 Arabisch)

“Hij zal u met zijn veren bedekken, en onder zijn vleugelen zult gij vertrouwen; zijn waarheid zal uw schild en uw knots zijn.” (Ps 91:4)

“(37:10) بعد قليل لا يكون الشرير.تطلع في مكانه فلا يكون .” (مز 37:9 Arabisch)

“Want de boosdoeners zullen uitgeroeid worden, maar wie op Jehovah wachten, die zullen de aarde beërven. (Ps 37:9)

Allah is dichter bij ons dan we denken.

“ألعلي اله من قريب يقول الرب ولست الها من بعيد.” (ار 23:23 Arabisch)

“Ben Ik een god bij de hand, zegt Jehovah, en niet een god van verre?” (Jer 23:23)

En wanneer men God vindt zal er het geschenk van het leven zijn wanneer men in Hem gelooft.

“لانه من يجدني يجد الحياة وينال رضى من الرب.” (ام 8:35 Arabisch)

“Want wie mij vindt, vindt het leven, en zal de gunst van Jehovah verkrijgen.” (Spr 8:35)

Allah speelt geen verstoppertje met ons. Hij verstopt zich niet, wachtend tot wij om de hoek komen. Hij zit niet gehurkt achter iets, wachtend om tevoorschijn te komen en boe te roepen. God is altijd ‘hier’, om ons heen, met ons, en bereid om ons Zijn Hand te geven. Hij gaat zelfs zo ver dat Hij bereid is om mensen te gebruiken om Zijn werk hier op aarde te helpen doen. Zo heeft Hij verschillende profeten gestuurd, zoals Jesaja, Jeremia, Hosea, e.a. die net als Gods profeet Jeshua (IsaIshi / Jezus Christus) de mensen moesten vertellen over de Wensen van God en over wat er in de toekomst zou gaan gebeuren. Profeten als Micha de Morastiet, Habakkuk, Zefanja, Haggaï en Zacharia waren er om de mensen voor te bereiden op de komst van die langverwachte profeet die de mensheid verlossing zou brengen.

Zuiver geloof hoeft niet voor alles bewijzen te zien. Geloof is niet het willen zien van een groots vertoon van macht, maar is de bereidheid om de verschillende tekenen (ayat) in de natuur te zien en waar te nemen, zoals de afwisseling van nacht en dag, droge en natte dagen, veranderende kleuren van de planten, die Zijn Macht en ontwerp aantonen. Dit wordt soms het teleologische argument genoemd.

Allah heeft gezegd:

إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ

Voorwaar, in de wisseling van nacht en dag en in wat Allah in de hemelen en op aarde heeft geschapen zijn tekenen voor een volk dat rechtschapen wil zijn.

Inderdaad, in de afwisseling van dag en nacht, en wat God in de hemelen en de aarde heeft geschapen, zijn er tekenen voor vrome mensen.

Soera Yoenoes 10:6

أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Zien zij niet dat Wij de nacht hebben gemaakt om daarin te rusten en de dag om te zien? Voorwaar, daarin zijn tekenen voor een volk dat gelooft.

Hebben zij niet gezien dat Wij de nacht hebben gemaakt zodat zij erin kunnen rusten, en de dag die zicht geeft?Voorwaar, daarin zijn tekenen voor de onwetenden van de mensen.

Soera An-Naml 27:86

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا ۚ وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ

Ziet gij niet, dat Allah regen uit den hemel nederzendt, en dat Wij daardoor vruchten van verschillende kleuren voortbrengen? En in de bergen zijn streken, wit en rood van verschillende tinten en zwart, en onder de mensen en de bewegende schepselen en het grazende vee zijn verschillende kleuren op gelijke wijze.

Heb je niet gezien dat Allah water uit de lucht zendt de vruchten voortbrengend van verschillende kleuren en uit de bergen van nieuw rood wit en verschillende kleuren en intens zwart en mensen en dieren en vee evenals verschillende kleuren

Fāṭir – 35 : 27 Ziet gij niet dat God regen van den hemel nederzendt en dat wij daardoor vruchten van verschillende kleuren voortbrengen. Ook op de bergen zijn sommige streken wit en rood, van verschillende kleuren, en andere zijn donker zwart,

Fāṭir – 35 : 28 En onder de menschen en dieren, en het vee zijn er wier kleuren eveneens verschillend zijn. Alleen diegene zijner dienaren vreezen God, welke met verstand zijn begaafd, waarlijk, God is machtig en vergevensgezind.

Soera Fatir 35:27-28

Er gebeuren zoveel wonderbaarlijke of bijzondere dingen in de natuur, waar velen blind voor zijn. Diep in ons hart hebben wij dat inademende gevoel van onze Schepper, Die gezegd heeft:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Voorzeker, Wij schiepen de mens uit een extract van klei. Daarna plaatsten Wij hem als een zaaddruppel in een stevig onderkomen. Daarna maakten Wij de zaaddruppel tot een klevende klomp, en Wij maakten de klomp tot een vleesklomp, en Wij maakten beenderen uit de klomp, en Wij bedekten de beenderen met vlees; daarna ontwikkelden Wij hem tot een andere schepping. Gezegend zij Allah, de beste der scheppers.

 Wij schiepen den mensch van eene fijne soort klei.(23:12) Daarna plaatsten wij hem als zaad in eene veilige bewaarplaats.(23:13) Daarna vormden wij het zaad tot gestold bloed, en wij maakten het gestolde bloed tot een stuk vleesch; vervolgens vormden wij het stuk vleesch tot beenderen; wij bekleedden deze beenderen met vleesch, en brachten het daarna als eene nieuwe schepping voort. Geloofd zij dus God, de uitmuntendste schepper.(23:14)

Surah Al-Muminun 23:12-14

Dus, van de zon en de maan aan de hemel, tot de wezens op de aarde, tot de diepste delen van de mens – deze wijzen allemaal op de kracht en het ontwerp van de Schepper. Het is menselijk instinct (fitrah) om deze tekenen te herkennen als bewijs van het doel van de Schepper. Het is aan ons om de tekenen te gaan zien en begrijpen.

Allah heeft gezegd:

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

Wij zullen hun Onze tekenen aan de horizonten en in henzelf tonen, totdat het hun duidelijk wordt dat het de waarheid is. Maar is het niet voldoende betreffende uw Heer dat Hij over alle dingen een getuige is?

We zullen hun Onze tekenen aan de horizon en in zichzelf tonen totdat het hun duidelijk wordt dat het de waarheid is.

Hierna zullen wij hun onze teekenen toonen in de verschillende streken der aarde en in henzelven, tot dat het hun duidelijk worde, dat dit boek de waarheid is. Is het u niet toereikend, dat uw Heer getuige is van alle dingen?(41:53)

Surah Fussilat 41:53

Een klassieke formulering van dit argument wordt genoemd door Ibn Kathir. Eens werd een woestijn-Arabier gevraagd naar het bewijs voor het bestaan van Allah, waarop hij antwoordde:

يَا سُبْحَانَ اللَّهِ إِنَّ الْبَعْرَةَ لَتَدُلُّ عَلَى الْبَعِيرِ وَإِنَّ أَثَرَ الْأَقْدَامِ لَتَدُلُّ عَلَى الْمَسِيرِ فَسَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَأَرْضٌ ذَاتُ فِجَاجٍ وَبِحَارٌ ذَاتُ أَمْوَاجٍ أَلَا يَدُلُّ ذَلِكَ عَلَى وُجُودِ اللَّطِيفِ الْخَبِيرِ

Glorie zij Allah! De mest van de kameel getuigt van het bestaan van de kameel, en het spoor getuigt van het feit dat er iemand liep. Een hemel die de sterren vasthoudt, een land dat fairways heeft en een zee die golven heeft? Getuigt dit alles niet van het bestaan van de Almachtigste, de Alwetende?

O Glorie aan Allah! De boodschap betekent de waarschuwing. De voetafdruk duidt op de mars, een hemel met torens, een land met slagschepen, en zeeën met golven. Wijst dit niet op de aanwezigheid van de goede, de deskundige?

Bron: Tafseer Ibn Kathir, vers 2:21

Ibn Kathir geeft verder commentaar:

وَكَذَلِكَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ السَّارِحَةُ مِنْ قُطْرٍ إِلَى لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ وَمَا ذَرَأَ فِي الْأَرْضِ مِنَ الْحَيَوَانَاتِ الْمُتَنَوِّعَةِ وَالنَّبَاتِ الْمُخْتَلِفِ الطُّعُومِ وَالْأَرَايِيحِ وَالْأَشْكَالِ وَالْأَلْوَانِ مَعَ اتِّحَادِ طَبِيعَةِ التُّرْبَةِ وَالْمَاءِ عَلِمَ وُجُودَ الصَّانِعِ وَقُدْرَتَهُ الْعَظِيمَةَ وَحِكْمَتَهُ وَرَحْمَتَهُ بِخَلْقِهِ وَلُطْفَهُ بِهِمْ وَإِحْسَانَهُ إِلَيْهِمْ وَبِرَّهُ بِهِمْ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ وَلَا رَبَّ سِوَاهُ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ وَالْآيَاتُ فِي الْقُرْآنِ الدَّالَّةُ عَلَى هَذَا الْمَقَامِ كَثِيرَةٌ جِدًّا

Dit zijn ook de rivieren, die van Qatar naar de weldaden der aanbidding vloeien en de verschillende dieren en planten, die over de aarde zijn verspreid. Hij kent het bestaan van de schepper en zijn grote bekwaamheid en zijn wijsheid en zijn barmhartigheid in zijn schepping, zijn goedheid en vriendelijkheid jegens hen en zijn rechtvaardigheid jegens hen. Er is geen God buiten Hem, en geen Heer buiten Hem vertrouw ik. Tot Hem is de berouwvolle, en de verzen in de Koran – het bewijs van deze benaming is zeer overvloedig

Wie nadenkt over de stromende rivieren die van gebied naar gebied stromen en voordeel brengen, wie nadenkt over wat Allah op aarde heeft geschapen; diverse dieren en planten van verschillende smaken, geuren, vormen en kleuren die het resultaat zijn van de eenheid tussen land en water. Wie over dit alles nadenkt, zal beseffen dat deze feiten getuigen van het bestaan van de Schepper, Zijn volmaakte bekwaamheid, wijsheid, barmhartigheid, vriendelijkheid, vrijgevigheid en Zijn algehele mededogen met Zijn schepping. Er is geen godheid die aanbidding verdient behalve Allah, noch is er een Heer naast Hem, op Hem vertrouwen wij en tot Hem wenden wij ons in berouw. Er zijn talrijke verzen in de Koran over dit onderwerp.

Elk individu heeft de mogelijkheid om de innerlijke gedachten vorm te geven en het verstand te vormen om tot goddelijk inzicht te komen. Elke mens kan positief of negatief reageren op die innerlijke gevoelens die de verbondenheid met de Schepper laten gevoelen. Naargelang men daar op reageert zal men al of niet kiezen om Die Godheid die alles geschapen heeft beter eren te kennen.

Ieder voor zich zal moeten uitmaken of hij of zij, wil geloven in een Hoger Wezen dat alles voorzien heeft. Hierbij zal men ook moeten kiezen wat voor soort god men al of niet zal kiezen. Gaat men voor een drievoudige godheid waarbij elke persoonlijkheid andere eigenschappen heeft? (Zoals een God die onsterfelijk en alleswetend is tegenover een godheid Jezus die sterfelijk is en niet alles weet.) Of kiest men er voor om de God van de Bijbel te volgen welke een Onzichtbare Geest is die geen begin en geen einde kent in Zijn onmetelijke onsterfelijkheid?

Maar om tot het geloof te komen moet er vooreerst een juiste houding zijn, waarbij men Gods Schepping ten volle koestert en zijn naaste lief heeft.

Anas ibn Malik rapporteerde: De Boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, zei:

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ أَوْ قَالَ لِجَارِهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Niemand van u heeft geloof zolang hij niet voor zijn broeder of zijn naaste liefheeft wat hij voor zichzelf liefheeft.

Niemand van u gelooft totdat hij zijn broeder liefheeft, of hij zijn naaste vertelt wat hij voor zichzelf liefheeft

Bron: Sahih Muslim 45, Rang: Sahih

Om de Enige Ware God te kunnen naderen is er vooreerst de liefde voor de naaste en Gods meesterwerk, de schepping, nodig. Zonder respect voor Gods schepping is geen toenadering tot Hem mogelijk. Geloof in Hem vergt ook geloof in Zijn Werken.

Allah Al-Aliyy, De Allerhoogste verlangt duidelijk dat men een bewuste keuze maakt in het leven, voor het te laat is. Dit houdt in dat men niet kan schipperen tussen het ene en het andere geloof en van twee walletjes eten. Er is geen tussenoplossing voor God. Hij verlangt zuivere aanbidding van Hem alleen.

“4 لا تصنع لك تمثالا منحوتا ولا صورة ما مّما في السماء من فوق وما في الارض من تحت وما في الماء من تحت الارض. 5 لا تسجد لهنّ ولا تعبدهنّ .لاني انا الرب الهك اله غيور افتقد ذنوب الآباء في الابناء في الجيل الثالث والرابع من مبغضيّ .” (خر 20:4-5 Arabic)

“4 Maak geen godenbeelden van iets wat in de lucht, op de aarde of in het water onder de aarde is. 5 Ga niet zulke beelden aanbidden en dienen. Want Ik, jullie Heer God, ben een jaloers God en Ik wil niet dat jullie andere goden aanbidden. Als mensen Mij niet willen gehoorzamen, zal het slecht met hen gaan. Hun ongehoorzaamheid heeft gevolgen tot in de derde en vierde familie ná hen.” (Ex 20:4-5 BasisBijbel)

“4 Je mag voor jezelf geen gesneden beeld maken, of een beeld van iets dat boven in de hemel is, of dat op de aarde beneden is, of dat in het water onder de aarde is. 5 Gij zult voor hen niet neerbuigen of hen aanbidden, want ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheden van de vaderen bezoek aan de kinderen aan het derde en vierde geslacht van hen die mij haten.’ (Exodus 20:4-5 Vert.u.Arabisch)

“4 Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enig beeld van hetgeen boven in de hemelen, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor hen niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE , uw God, ben een jaloers God, Die de ongerechtigheid der vaderen zal bezoeken op de kinderen, in het derde en vierde geslacht, die Mij haten.

Geloof in God vergt ook geloof in Zijn Woord, de Heilige Schrift, het Boek der boeken waarin ook Die apart geplaatste Naam van Die god vermeld staat.

  • مزمور ٨٣:١٨
    ترجمة العالم الجديد للكتاب المقدس
    • ١٨ فَيَعْلَمُوا + أَنَّكَ ٱسْمُكَ يَهْوَهُ،‏ +

      وَحْدَكَ ٱلْعَلِيُّ + عَلَى كُلِّ ٱلْأَرْضِ.‏ +

18 Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde. (Ps 83:18)

+

Engelse versie / English version: Faith in one or more gods

Voorgaande

Op zoek naar een God boven alle goden

Op zoek naar antwoorden op de vraag Is er een God # 1 Veel goden

Op zoek naar antwoorden op de vraag Is er een God # 2 Pantheon van goden en feesten

4de Vraag: Wie of wat is God

In wat voor soort schepping en Schepper willen mensen geloven

Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 2 Een Enkelvoudig Geestelijk Opper Wezen

Wat zegt de Bijbel over andere “goden” als er maar Eén ware God de Vader is?

Wil je geacht worden dicht bij God te zijn?

++

Aansluitende lectuur

  1. Wonders gegeven vanaf oude tijden om God te leren kennen
  2. Filosofen, theologen en ogen naar de ware kennisgever van bestaan van God
  3. Geloof
  4. Geloof en Geloven
  5. Geloof Vertrouwen voor het ongeziene
  6. Geloof is te weten dat er een oceaan is omdat je een beekje gezien hebt.
  7. Geloven verwondering over God
  8. God of een god
  9. God versus goden
  10. De Enige Ware God
  11. Rond God de Allerhoogste
  12. Is God drie-eenheid
  13. God, beproevingen, tekenen en wonderen
  14. Geloof is dat God hetgene zal doen wat juist is.
  15. Geloof nodig om alternatieven af te wegen
  16. Geloof in slechts één God
  17. Wat te doen om een kind van God te worden
  18. 7 uitspraken van Prince over God, geloof en de Bijbel
  19. Heb vertrouwen in je geloof … twijfel aan je twijfels
  20. Geloofstwijfel, geloofsafval en kerk in moeilijkheden
  21. Geloof heeft te maken met hoe je voelt
  22. Een hart op de juiste plaats en helder brandend geloof
  23. Ernstig strijdend voor het geloof
  24. Woorden in de Wereld
  25. Wegen die tot God leiden
  26. Hij zal geen goede dingen weerhouden
  27. Een norm waaraan de verstandigen en eerlijken zich kunnen herstellen optrekken
  28. De Leidsman van geloof
  29. Esoterisch geloven
  30. Geloof zoals aardappelen
  31. Geloof is een pijpleiding
  32. Beproevingen en geloof
  33. Geloof dat stenen verplaatst
  34. Geloof waar je uit leeft
  35. Een alles oplossend geloof
  36. Geloof en denken bij elkaar horend
  37. Hersenen beheersen geloof in religie
  38. God werkt het geloof
  39. Overtuiging voor de dingen die God beloofde
  40. Het geloof delen
  41. Vragen om onder de vleugels van God te komenHoe weet ik wat Gods wil is
  42. De gedachte van vandaag ‘Gods naam en trouw bekendmaken zodat velen Jehovah komen loven’ (20 februari)

+++

Gerelateerd

  1. Het voordeel van de twijfel?
  2. Ik geloof, maar niet in toeval
  3. Beperkingen staan God niet in de weg
  4. Is daar iets te moeilik vir God om te doen?
  5. Geloof
  6. Gesprek met mijn vriend over het geloof
  7. Vertrouw niemand
  8. God se nabyheid
  9. God maak jou nuut
  10. Harteloos christendom
  11. Dans van ware aanbidding
  12. Waarom glo jy nie?
  13. Julle moet geloof in God hê.
  14. Wat is echt geloof in God?
  15. Het is niet te laat!
  16. Is God hetzelfde als Allah?
  17. Behoefte aan religie 

2 thoughts on “Geloof in één of meer goden

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.