We keken of er een hoger wezen was dat alles maakte of alles liet ontstaan. Toen we er toe kwamen om te zien dat er een stem in de duisternis was die klonk, konden we ons afvragen waar die stem vandaan kwam. Uit teksten of woorden gegeven door diezelfde stem die in de leegte klonk, kwamen we te weten dat het een eeuwige geest was, een god zonder begin en geen einde.

Milkau Oberer Teil der Stele mit dem Text von Hammurapis Gesetzescode 369-2.png
Shamash (zittend), afgebeeld als de afgever van symbolen van autoriteit aan Hammurabi (reliëf op het bovenste deel van de stele van Hammurabi’s wetboek)

We weten dat de term Allah in het Arabisch niet onderhevig is aan pluraliteit, en dat het slechts Eén Eeuwig Wezen was die alles deed en sprak om het licht van dit universum tot ontstaan te brengen. Er zijn geen “Allahs” in het Arabisch, maar de mens heeft zichzelf vele goden gemaakt. Eerst waren het alleen belangrijke figuren of hoge personen die een speciale titel hadden, zoals een profeet, farao of iets anders. Hoewel met de jaren over die figuren zoals Moshe (Mozes), Farao ook gesproken werd onder de benoeming ‘goden’, kwam de mens daarnaast ook wonderen van de natuur tot goden te maken, zoals de “Donder”, “Bliksem”, “Storm” e.a. die volgens de stammen of volkeren andere namen hadden. De wereld kwam die goden onder verschillende namen te kennen, met opmerkelijke figuren als: Ninhursag de Mamma of Mami (moeder), Anu (Akkadische + Soemerische hemelvader-godheid), Samas of Sjamasj (oude Semitische zonnegodheid), Ba’al (Hadad) die de oude god El verdringt, Kumarbi (de godheid van de heidenen van Hurghada), Aramazd (god van de hoofdschepper in de pre-christelijke Armeense mythologie), die gemakkelijk te identificeren was met Zeus door interpretatio Graeca, de twee die vaak specifieke titels delen met betrekking tot grootheid, moed of kracht, Indra (beschermergodheid in het boeddhisme), Aphrodite (Hellenistische godheid van het verlangen), Apollo (Hellenistische en Romeinse godheid van muziek, kunst, kennis, genezing, pest, profetie, poëzie, mannelijke schoonheid en boogschieten), Hades (Griekse onderwereld-godheid) en vele anderen zoals Ranginui, Papatūānuku. Ze waren alle goden die de mens op zijn gemak konden stellen, of een goed geweten konden geven, hoewel ze eigenlijk niets konden doen. Sommige van de oude goden zouden misschien dezelfde God zijn als Diegene Die we nog steeds de Schepper-God beschouwen, hoewel ze, omdat ze Zijn echte Naam nog niet kenden, een naam hadden gegeven die de functie of positie van die God beschreef. Ook vandaag zijn er mensen die ten onrechte titels gebruiken, alsof het om namen van God of van hun god zou gaan.

El, the Canaanite creator deity, Megiddo, Stratum VII, Late Bronze II, 1400-1200 BC, bronze with gold leaf - Oriental Institute Museum, University of Chicago - DSC07734.JPG
Verguld beeldje van El uit Megiddo, een Kanaänitische schepper godheid – 1400-1200 VGT, brons met bladgoud – Oriental Institute Museum, University of Chicago

Ēl of El is een noordwestsemitisch woord dat “god” of “godheid” betekent, dat in veel andere talen werd opgevat als hetzelfde, een titel maar later ook als een echte naam werd gebruikt om te verwijzen naar een van de meerdere grote antieke oude goden. Hoewel het tot op de dag van vandaag betekent het nog steeds in vele talen een god evenals de God betekent. Voor de goden kunnen we bijvoorbeeld spreken over de El van ‘die en die’, zoals de El van Megiddo. Het moet ook worden opgemerkt dat bij het vertalen van de Bijbel in het Engels en in sommige andere talen, het Hebreeuwse woord “El” afwisselend wordt vertaald als “God”, “god” maar ook als “engel”!

Arabische componenten (letters) in het woord Allah

De termen El en Al met de term Allah lenen zichzelf niet voor welk geslacht dan ook. Dit betekent dat er geen vrouwelijk of mannelijk geslacht is voor de term Allah. In het Engels en het Nederlands kun je god en godin hebben. In het Arabisch, of andere talen waar ze ook ‘Allah’ gebruiken, bestaat dit simpelweg niet, wat aantoont dat de term Allah veel nauwkeuriger is dan het gebruik van de term God, zelfs als je een hoofdletter G gebruikt. Relatief meer accuraat in het overbrengen van de ware aard van de Allerhoogste Schepper die het alles is, alles in één. Mannelijke en vrouwelijke wezens worden gecreëerd in het Beeld van dat Opperwezen.

That Eternal Being Who is the only Creator, Preserver, Nourisher, etc., is the only Supreme God to Whom nobody is equal.

English: Image of the deity of Chandi temple, ...
Beeld van een godheid uit de Chandi-tempel, Cuttack, Orissa, Indië.

Dat Eeuwige Wezen Die de Enige Schepper, Bewaarder, Voorziener, etc. is, is de Enige noch een begin of einde hebbende Allerhoogste God aan Wie niemand gelijk is.

De koran, het heilige boek van de islam, herinnert ons aan de valsheid van alle vermeende goden. Voor de aanbidders van door de mens gemaakte objecten, vraagt het:

037.095 قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ
037.095 Hij zeide: Aanbidt gij de beelden die gij zelven snijdt?

037.096 وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ
037.096 Terwijl God u heeft geschapen en ook datgene wat gij maakt.

Of in gewoon hedendaags Nederlands

‘Hoe kun je dingen die je met je handen maakt aanbidden, wanneer het God is die jou en al je handwerk heeft geschapen?’ (37: 95-96)

Op een ander punt zegt God,

013.016 قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لا يَمْلِكُونَ لأنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلا ضَرًّا قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأعْمَى وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
013.016 Zeg: Wie is de Heer van hemel en aarde? Antwoord: God! Zeg: hebt gij daarom onder u zelven beschermers naast hem gekozen, die niet in staat zijn, hetzij te helpen, hetzij zich zelven tegen ongevallen te verdedigen? Zeg: zullen de blinde en de ziende gelijk geschat worden? of zullen duisternis en licht gelijk gesteld zijn? Zullen zij andere goden naast God plaatsen, welke zij geschapen hebben, zoo als God heeft geschapen, zoo dat de beide scheppingen zich in hunne oogen met elkander verwarren? Zeg veeleer: God is de schepper van alle dingen; hij is de eeuwige glorierijke God.

of

“Zeg:” Waarom neemt u andere beschermers dan Hem, die zelfs zichzelf geen voordeel of nadeel kunnen berokkenen? “Zeg:” Zijn de blinden gelijk aan hen die kunnen zien? En zijn de diepten van de duisternis gelijk aan het licht? “Hebben de partners die zij aan God toewijzen iets geschapen zoals Zijn schepping, zodat hun schepping niet te onderscheiden is van de Zijne? Zeg: ‘God is de Schepper van alle dingen: Hij is de Ene, de alles dwingende.’ “(13:16)

Aan de aanbidders van hemellichamen citeert de koran het verhaal van Abraham:

006.076 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ
006.076 En toen de nacht hem omsluierde, zag hij eene ster, en hij zeide: Dit is mijn Heer; doch toen zij verdween, zeide hij: Ik bemin de goden niet die verdwijnen.

006.077 فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ
006.077 En toen hij de maan zag opgaan, zeide hij: Dit is mijn God; doch toen zij verdween, zeide hij: indien God mij niet geleidt, zal ik verdwalen.

006.078 فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ
006.078 En toen hij de zon zag opgaan, zeide hij: Dit is mijn heer, dit is de grootste; doch toen zij verdween, zeide hij: O mijn volk! ik ben onschuldig aan datgene, wat gij naast God plaatst. [Ik ben inderdaad vrij van jouw (schuld) om partners aan Allah te geven]

006.079 إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
006.079 Ik wend mijn aangezicht tot hem, die den hemel en de aarde heeft geschapen; ik ben een waar geloovige en ik behoor niet tot de afgodendienaars, nooit zal ik partners aan Allah toeschrijven.”

Of in gewoonNederlands

‘Toen de nacht donker werd, zag hij een ster en zei:’ Dit is mijn Heer ‘, maar toen die onderging, zei hij:’ Ik hou niet van dingen die vastzitten. ‘En toen hij de maan zag opkomen, zei hij: ‘Dit is mijn Heer’, maar toen het te ver ging, zei hij: ‘Als mijn Heer mij niet leidt, zal ik een van degenen zijn die verdwalen.’ Toen zag hij de zon oprijzen en riepen: ‘Dit is mijn Heer ! Dit is groter. “Maar toen de zon onderging, zei hij:” Mijn volk, ik verloochen alles wat u aanbidt naast God. Ik heb mijn gezicht gekeerd als een ware gelovige tegenover Hem die de hemelen en de aarde schiep. Ik ben niet een van de polytheïsten. ‘”(6: 76-79)

Merk op hoe er ook elke keer ‘Hij’ staat geschreven wanneer er gesproken wordt over dat eeuwige Schepperwezen.

Profeet Mohammed, de laatste boodschapper van de islam, liet het ook dicteren dat Allah zei

059.022 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ
059.022 Allah is Hij, Hij is de God, buiten wien geen god is. Hij kent het zichtbare en het onzichtbare. Hij is de Goedertierene, de Barmhartige.

059.023 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
059.023 Hij is Allah/God, buiten wien geen god is: de Koning, de Heilige, de Verlosser, de Getrouwe, de Beschermer, de Sterke, de Vermogende, de Verhevenste. God is verre verheven boven de afgoden, welke zij met hem vereenigen.

059.024 هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
059.024 Hij (Allah) is de eenige God, de Schepper, de Maker, de Vormer. Hij heeft de meest uitmuntende namen. Alles wat in den hemel of op aarde is, prijst hem. Hij is de Machtige, de Wijze.

Of in hedendaags Nederlands:

“Hij is God: er is geen andere God dan Hij. Hij is het die weet wat verborgen is en wat in de openbaarheid is, Hij is de Heer van Genade, de Gever van Genade. Hij is God: er is geen andere God dan Hij, de Beheerser, de Heilige, de Bron van Vrede, de Bieder van Veiligheid, Bewaker over alles, de Almachtige, de Onderwerper, de Ware Grote; God is ver boven alles wat zij beschouwen als zijn partner. Hij is God: de Schepper, de Veroorzaker, de Vormgever. De beste namen behoren hem toe. Alles in de hemelen en op aarde verheerlijkt Hem: Hij is de Almachtige, de Alwijze. “(59: 22-24)

Merk ook op hoe het telkenmale spreekt over “Hij”. Misschien omdat het in patriarchale maatschappijen was dat het woord “Hij” de voorkeur werd gegeven in plaats van “Het” te zeggen of in plaats van “Zij” te gebruiken. Hoewel als we in meer teksten kijken, komen we te lezen over de positie van dat Allerhoogste Souvereine Opperwezen dat zichzelf (hem of zichzelf) een Vader noemt, dan hebben we goede reden om te accepteren dat dit Wezen een “Hij” kan worden genoemd of misschien wel mannelijkkan zijn of een mannelijk geestelijk wezen is.

+

Voorgaande artikelen

4de Vraag: Wie of wat is God

Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 1 Een scheppend Wezen om aanbeden te worden

Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 2 Een Enkelvoudig Geestelijk Opper Wezen

Engelse versie / English version: What is the Gender of God

++

Aansluitende artikelen

  1. Schepper en Blogger God 1 Leegte en Beweging
  2. God die Zijn stem laat horen en Zijn wonderwerken laat zien
  3. Hashem השם, Hebreeuws voor “de Naam”
  4. Belangrijkheid van Gods Naam
  5. Use of /Gebruik van Jehovah or/of Yahweh in Bible Translations/Bijbel vertalingen
  6. Elohim, Mar-Yah laat Zijn wonderwerken zien
  7. De Allerhoogste is het Opperwezen
  8. Bijbelgezegden over God
  9. Een Drievoudige God of simpelweg een éénvoudige God
  10. Eeuwigblijvend Woord dat alles vertelt
  11. Het universum makende Woord van God
  12. Van chaos naar ordelijkheid
  13. De Voltooiing van de schepping 2 Goden van licht en duisternis
  14. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #3 Stem van God #1 Schepper en Zijn profeten
  15. Voorziening van leven
  16. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #11 Gebed #9 Heiliging van Dé Naam
  17. El Shaddai Die verscheen voor Abraham

+++

Gerelateerd

  1. Herman Bavinck on Traveling and the Theology of Nature Hoe meer toch de natuurverschijnselen, gelijk in het Heidendom, vergood en als dragers der Godheid opgevat werden, des te onmogelijker werd het wetenschappelijk onderzoek, dat dan immers het karakter van heiligschennis ging dragen en het mysterie der Godheid scheen te willen vernietigen.
  2. Reformasie 500: Kom ons lees Romeine saam met Luther en Calvyn – Romeine 1:1-4
  3. As selfs Jesus nou nog vra…
  4. De lachende boeddha / The smiling buddha
  5. 39 If the spirits were not deities they might wither.
  6. What is God?
  7. Allah Made Easy #2
  8. 99 Names of Allah: al-Rahman
  9. The Best Quality is to Have Trust in Allah
  10. Are We Giving Halal Meat to Our Gods?
  11. Why did Vikings have “Allah” embroidered into funeral clothes?
  12. No issue about using ‘Allah’ for God
  13. We say we love #Allah, but we spend our days and nights disobeying him
Advertisements

One thought on “Wat is het geslacht van God

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.