De Goddelijke Schepper Allah de Almachtige geeft informatie over de totale allesomvattend aard van Zijn goddelijke decreet en pre-ordinatie,

“Er gebeurt geen ongeluk op aarde of in uzelf” en dit is uitgebreid van de allesomvattende aard van de rampen die de schepping teisteren, of het nu goed of kwaad is, dat ze allemaal zijn geschreven in al-Lawh al-Mahfooth (Het Bewaarde Tablet) , zowel minuscule en grote zaken.

Er staat geschreven

وهذا أمر عظيم لا تحيط به العقول، بل تذهل عنده أفئدة أولي الألباب، ولكنه على الله يسير،

Dit is niet omgeven door grote geesten, maar hij heeft de harten van de mensen van begrip verbaasd, maar het is gemakkelijk voor Allah,

العربية: لفظ الجلالة "الله" للدلالة ...
العربية: لفظ الجلالة “الله” للدلالة على أن مقصود الكل هو الله. (Photo credit: Wikipedia)

We mogen niet vergeten dat we zijn geschapen naar het beeld van de Schepper. Want de mens kan het heel moeilijk voor stellen dat er iets of iemand voor hem zou hebben kunnen bestaan. Ook om voor te stellen dat er iets voor eeuwig of altijd zou zijn geweest, is voor hem een moeilijke en grote zaak, die niet volledig kan worden begrepen door het intellect. In plaats daarvan verbaast het de geest of de hoofden van de mensen van begrip, maar voor Allah is dit eenvoudig.

وأخبر الله عباده بذلك لأجل أن تتقرر هذه القاعدة عندهم، ويبنوا عليها ما أصابهم من الخير والشر، فلا يأسوا ويحزنوا على ما فاتهم، مما طمحت له أنفسهم وتشوفوا إليه، لعلمهم أن ذلك مكتوب في اللوح المحفوظ، لا بد من نفوذه ووقوعه، فلا سبيل إلى دفعه، ولا يفرحوا بما آتاهم الله فرح بطر وأشر، لعلمهم أنهم ما أدركوه بحولهم وقوتهم، وإنما أدركوه بفضل الله ومنه، فيشتغلوا بشكر من أولى النعم ودفع النقم، ولهذا قال‏:‏

God vertelde zo Zijn dienaren in het belang van deze regel bepaald door hen, en bouwde voort op wat ze geleden hebben van goed en kwaad, niet wanhopig en rouwend om wat ze gemist hebben, die streefde naar hem zichzelf en die zij zo zeer wensten, wetende dat het is geschreven is in de al-Lawh al-Mahfooth of het Bewaarde Tablet, moet men beinvloed zijn of het moet gebeuren, er is geen manier om het te voorkomen, niet blij zijnde met wat Allah gaf, betekent hun vreugde arrogantie en afwijzing van het punt, om ze te leren dat ze niet accuraat waar nemen hun conditie of macht of kracht, maar dit alleen dankzij Allah een deel ervan ervaren, te bedanken met dankbaarheid moeten ze worden bezet van de eerste zegen en vloek (of het afwenden van schade) te betalen, maar zei Hij met betrekking tot deze

‏{‏وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ‏}‏ أي‏:‏ متكبر فظ غليظ، معجب بنفسه، فخور بنعم الله، ينسبها إلى نفسه، وتطغيه وتلهيه، كما قال تبارك وتعالى‏:‏ ‏{‏ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بل هي فتنة‏}‏

{God houdt niet van elke arrogante zelf-misleidende opschepper} dwz snobbige onbeleefde trotserige, onder de indruk van zichzelf zijnde, trots of pronkend over de zegeningen van Allah, deze toeschrijvend aan zichzelf en afgeleid, de grenzen overschrijdend, zoals Allah de Almachtige zegt

{Dan schenken Wij hem een gunst van Ons, zegt hij, ‘het werd mij enkel gegeven vanwege mijn kennis.’ Het is eerder een fitnah. “[39:49]

Het is zeer aantrekkelijk voor de mens om te denken dat hij in zijn eentje uit zijn eigen, niemand achter hem, alles zo maar kan doen uit zichzelf. Het is een zeer plezierige gedachte dat alle macht in de mens zelf zou zijn en hij geen God nodig zou moeten hebben. Zo’n gedachte kan als een steek van een bij worden, die eveneens dodelijk kan zijn. Hoewel de man zou moeten weten dat hij God niet schaden kan. De mens kan God niets doen terwijl God alles kan doen aan de mens.

‏{‏الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ‏}‏ أي‏:‏ يجمعون بين الأمرين الذميمين، اللذين كل منهما كاف في الشر البخل‏:‏ وهو منع الحقوق الواجبة، ويأمرون الناس بذلك، فلم يكفهم بخلهم، حتى أمروا الناس بذلك، وحثوهم على هذا الخلق الذميم، بقولهم وفعلهم، وهذا من إعراضهم عن طاعة ربهم وتوليهم عنها،

{Wie hamsteren en de mensen aansporen spaarzame} “Degenen die zijn gierig en bevelen op mensen gierigheid” dat wil zeggen: combineer de twee Alzmaimin, twee elk in voldoende kwaad spaarzaamheid en afkeuringswaardig: Het is te wijten aan de rechten te voorkomen en te bevelen mensen te doen, niet om gierig te zijn, zelfs bevolen mensen dit, en spoorde hen aan deze creatie verwerpelijk te vinden, zowel door hun spraak en hun acties, en hun reactie door te zeggen: dit is hun terughoudendheid of onwil om de Heer te gehoorzamen, en zij keren zich af van Hem.

‏{‏وَمَنْ يَتَوَلَّ‏}‏ عن طاعة الله فلا يضر إلا نفسه، ولن يضر الله شيئا،

{Het is} Atol voor weg te keren van gehoorzaamheid aan God, dan zal hij niet iedereen pijn doen dan alleen zichzelf, in het minst zal hij Allah kwaad bezorgen,

De mens moet beseffen dat hij aan God gehoorzaam moet worden tot in de dood, zoals de gezondene van God dit ook heeft gedaan met zijn gehoorzaamheid tot in de dood aan de martelpaal, niet zijn wil doende maar de wil van God, zijn hemelse Vader, gehoorzamend.

(فيلبي 2:5-8) “5 فليكن فيكم هذا الفكر الذي في المسيح يسوع ايضا 6 الذي اذ كان في صورة الله لم يحسب خلسة ان يكون معادلا للّه 7 لكنه اخلى نفسه آخذا صورة عبد صائرا في شبه الناس. 8 واذ وجد في الهيئة كانسان وضع نفسه واطاع حتى الموت موت الصليب.”

“5 Laat die gezindheid (of geestesgesteldheid), die in Christus Jezus ook was,+ 6 Die, welke in het beeld van God was, het geen roof achtte gelijk te zijn aan God: 7 Maar hij maakte zich, in de vorm Abdul Saira een dienstknecht + in de gelijkenis van de mensen. 8 En hijzelf gevonden in gedaante als een mens werd gehoorzaam tot de dood, zelfs de dood aan de martelpaal.*+” (Philippians 2:5-8)

Thank You Allah
Allah dankend – Thank You Allah (Photo credit: Wikipedia)

Die man geboren zo’n twee millennia geleden, wist heel goed dat Allah groter is dan hem of enig iemand hoewel hij de heerlijkheid+  van Allah’s glorie +  was. (Hebreeën 1: 3), zelfs als deze man de exacte voorstelling van God Zijn hele Wezen was, of “de nauwkeurige afdruk van Zijn Wezen‘ (‘Het Zijn’) en hij alle dingen opliep en in stand hield door het woord van Zijn macht die hij erkende als de Grootste. +

“سمعتم اني قلت لكم انا اذهب ثم آتي اليكم.لو كنتم تحبونني لكنتم تفرحون لاني قلت امضي الى الآب.لان ابي اعظم مني.” (يوحنا 14:28 )

[Ishi (Jezus) zei] “Je hebt gehoord, dat ik u gezegd heb: Ik ga heen, en kom terug to jullie. Indien jullie van me hielden, zouden jullie u verblijden, omdat ik al zei, ik ga naar mijn Vader die groter is dan ik ben. (Johannes 14:28)

Jezus werd voorzien door Allah, Die alle rijkdom geeft aan de mens. Allah zelf heeft niets van de mens nodig, omdat alles Hem reeds toebehoort. Hij vraagt alleen dat we Hem herkennen en Hem prijzen.

‏{‏فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ‏}‏ الذي غناه من لوازم ذاته، الذي له ملك السماوات والأرض، وهو الذي أغنى عباده وأقناهم، الحميد الذي له كل اسم حسن، ووصف كامل، وفعل جميل، يستحق أن يحمد عليه ويثنى ويعظم‏.‏

{God is rijk Hamid} de rijkdom van de goederen zelf, – Allah is de Vrije van de behoefte, de Geprezen”- de koning van de hemelen en de aarde, dat is de rijkste vrij van de nood en verlangens van Zijn slaven.  De Prijzenswaardige die zowel een goede naam heeft, een volledige beschrijving, een mooie werking en gedaante, welke verdient het om hem te prijzen en gebogen lof te guigen en te maximaliseren (of lof en verhoging te geven).

De mens die op deze aarde leeft heeft zichzelf vele goden gemaakt in plaats van de waarheid van Allah te volgen, Die hoog is en verheven, maar ze moeten weten dat er maar één ware God is.

وقيل: المعنى ولو كان الحق ما يقولون من اتخاذ آلهة مع الله تعالى لتنافت الآلهة، وأراد بعضهم ما لا يريده بعض، فاضطرب التدبير وفسدت السموات والأرض، وإذا فسدتا فسد من فيهما

Het was: wat betekent dat als het recht (of goed) is om te nemen wat ze goden met God naast de de Verhevene goden wensten te aanbidden, en vervolgens een aantal van hen zou willen wat anderen van hen niet zou willen, zodat hun maatregelen de hemelen en de aarde verpeste, en als je rotzooi uit twee of deze zijn beschadigd, wie is er dan in deze beschadigd.

Het is door niet te willen weten over de Grootste Godheid en slechts één God dat de mens zijn wereld overhoop haalde, omdat ze de voorkeur gaven aan hun eigen neigingen te volgen, met de gedachte of verwachting te willen zijn als Allah.

وقيل: {لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ} أي بما يهواه الناس ويشتهونه لبطل نظام العالم، لان شهوات الناس تختلف وتتضاد، وسبيل الحق أن يكون متبوعا، وسبيل الناس الانقياد للحق

Het was: {als het recht hun eigen begeerten volgen, met inbegrip van alle mensen Ihuah en Eshethonh wereldkampioen systeem zouden worden afgeschaft, want de lusten van mannen verschillen Taatdhad, en voor het recht om te volgen, en voor mensen tegemoet te treden, hun verlangens in tegenspraak zijnde en in wederzijdse oppositie. (Maar het pad van de waarheid moet worden gevolgd, terwijl het pad van de mensheid op gespannen voet staat met de waarheid.)

Allah informeert ons van een zeer belangrijke zaak in Surah Al-dhaariyaat als Hij zegt:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

En ik heb niet de djinn en de mensheid niet zomaar geschapen, behalve om Mij te aanbidden te creëren.

+

Voorgaande

Een eerste vraag: Waarom leven wij?

2de vraag: Wat of waar is het begin

3e vraag: Bestaat er een Goddelijke Schepper

4de Vraag: Wie of wat is God

Engelse versie / English version: A 1st reply to the 4th Question Who is God 1 A Creating Being to be worshipped

++

Aanvullende lezing

  1. Geschapen om te leven in relatie met God
  2. Herinner vele zegeningen ook in moeilijke tijden

+++

Verder aanverwante lectuur

  1. ‘n Dogtertjie met guts > ‘n Dogtertjie met guts
  2. Om God een ja op ‘n slag te volg
  3. Wie is my God?
  4. How to Know God

+++

Save

Save

16 thoughts on “Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 1 Een scheppend Wezen om aanbeden te worden

  1. Ek vra om verskoning. Ek is nie die Vlaamse taal so goed magtig nie en dit mag wees dat ek sekere van die belangrike aspekte van u skrywe hier kon mis.
    Mag God u seën. 🙂

    Like

    1. In die bogenoemde artikel word gekyk na Die Goddelike Skepper Allah die Almagtige, wat inligting gee oor die totale allesomvattend aard van Sy goddelike dekreet en pre-ordinatie.

      Ek wens daar in te herinnerne hoe ons nie mag vergeet dat ons is geskape na die beeld van die Skepper. Maar dat ons met die probleem ztten dat baie God nie wil erkennnen omdat hulle baie moeilik kan vir stel dat daar iets of iemand vir hom sou kon bestaan. Ook om voor te stel dat daar iets vir ewig of altyd sou gewees het, is vir baie ‘n moeilike en groot saak, wat nie ten volle verstaan kan word deur die intellek. In plaas daarvan verstom so iets die gees of die hoofde van die mense van begrip, maar vir Allah is dit eenvoudig.

      Dit is ook baie aantreklik vir die mens om te dink dat hy in sy eie uit sy eie, niemand agter hom, alles so maar kan doen uit homself. Dit is ‘n baie genotvolle gedagte dat alle mag in die mens self sou wees en hy geen God nodig sou moet hê. So gedagte kan as ‘n steek van ‘n by word, wat eweneens kan dodelik wees. Hoewel die man moet weet dat hy God nie skaad nie kan. Die mens kan God niks doen terwyl God alles kan doen aan die mens.

      Baie mense het homself tot god verklaar of het homself gode geneem. SO ook vind mens in die Christendom mense wat Jesus tot God gemaak het in plaas van die woorde van die Heilige Skrif aan te neem en te gloven wat Jesus oor homself en sy hemelse Vader sê asook in plaas van om te glo wat God oor Jesus sê.

      Iemand wat hom Christen noem sou soos elkeen wat God lief het God Sy woord as waar moet aanneem of aanvaar en enkel Die Ware Enige God aanbid.

      *

      Dat God ook met u mag wees en u verder insig en sterkte mag gee

      Like

      1. Ek wil glad nie in ‘n dispuut betrokke raak nie. Ek respekteer u geloof. Ekself glo egter dat Jesus Christus die Seun van God is.
        Maar ek respekteer u geloof.
        Groete

        Like

        1. Ek glo ook dat Jesus die seun van God is. Asook geloof ek dat Jesus die gestuurde van God is. Beide sake staan duidelik vermeld in die heilige Skrifte en sou elke God liefdevolle persoon moet aanneem. Maar daar is baie wat hulleself christene noem en Jesus as hulle god geneem het in plaas van hom te eer as seun van God.

          Liked by 1 person

        2. Jode, ware Moslems en ware Christene of nie-trinitarische Christene het die belangrike taak om die oë oop te maak nie gelowiges en van die Christene wat vashou aan die Drie-eenheid en bid tot menslike figure en valse gode. Dit is die taak van diegene wat God regtig liefhet om die mense wat nie geloven in God of Jesus as hul god geneem het hulle die Bybelse Waarheid te wys en hulle te doen insien dat Jesus nie god is maar die seun van God en dat hy die Messias is wat in die nabye toekoms sal terugkom om die lewendes en die dooies te oordeel.

          Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.